mandag 7. september 2009

As time go by ......


En skikkelig opprydning forårsaker mange flashbacks. Denne lille røde boken falt ut av en pose og med ett var jeg tilbake på Speiderleir ved Lyseren i Enebakk i 1972! Troppen het av alle ting "Harepusene" Ja, ja ... det var tider! Her lagde vi oppvaskstativ av stokker og pinner hvori plastbaljer skulle tilpasses, hadde nattmanøver - skrekk og gru, og våknet klissvåte etterhvert som teltduken ikke lenger kunne stå imot himmelens sluser! Det synes ikke lenge siden ... men ... det er 37 år siden! Lurer på om speiderne fremdeles lager stativ av pinner og synes det er spennende å ligge på luftmadrass i telt ... ?

Opprydningen tok meg enda lenger tilbake... helt til den spede barndom og jeg innser plutselig at verden har gått fremover med rakettfart ... mine gamle inne- og uteklær er alle av bombull og ull eller skinn og pels. Følte meg nesten som en dinosaur når jeg idag tittet inn i barneavdelingen i en butikk og for det meste fant klær av blandingskvaliteter og rene kunstfibre. ... strømpene på bildet strikket min mormor til meg... hun hadde nok ikke sett meg på en stund, for jeg var ikke sååå langbent når jeg hadde denne fotstørrelsen ... ;) ... den godt brukte pysjamasen med broderiet ga en god lun følelse å se igjen! Det rutete forkledet husker jeg også godt - tror jeg nesten bodde i det ... og babydollen, som mamma slet og sydde til meg ... jeg var en prinsesse når jeg hadde på meg den! Husker jeg ikke feil, måtte også min beste venninne også få en maken!









Den hvite lille blusen, kan jeg ikke huske å ha brukt, men den er av det mest florlette bomullstoff jeg noengang har sett, håndbrodert og med "hardangersøm" i bordene. På stolpen er det supertynne benknapper .... sånt får man vel ikke lenger kjøpt til barn ... dessverre....

1 kommentar:

  1. As time goes by, Ja her var det bare kjente bilder, jeg sitter her med tårer i øynene,og lengter tilbake. Gode tider om enn strevsomme til sine tider, men i en alder av snart 72 år har man jo bare de gode minnene igjen. Takk for jeg fikk være med på oppryddingen jena mi.
    Kjempeklem fra mamma

    SvarSlett