fredag 9. oktober 2009

Gutta boyzzzz



Da jeg kom hjem idag lå det en gjeng krabber på dørmatten! De smatret og krabbet og kløp og det virket som om hele gjengen lå i krig med hverandre! Regner med at det var gutta boys in action!

Well, hvem det var fra måtte jeg drive litt detektiv-virksomhet for å finne ut av, men det var bare en ting og gjøre, ta på seg "barbar-hatten" og koke dem levende. Har hørt at de ikke merker så mye hvis du gjør dem svimle før de legges i det kokende, saltede vannet, så jeg ga dem alle en skikkelig "svingom" før de "fort og gæli" inntok sin nye form.

Her er en beskrivelse av hvordan du koker krabber. Jeg måtte selv dobbeltsjekke, før jeg gikk til verket! Inget hokus-pokus akkurat! :0)



Levende krabbe må kokes i rikelig med vann og salt, om lag 50 gram per liter. Legg de levende krabbene i det fosskokende vannet, ikke for mange av gangen, for da blir vannet fort avkjølt.

La krabben få et raskt oppkok, deretter skal de trekke i 15-25 minutter. Krabben er ferdigkokt når de små klørne lett kan trekkes av.

Ta krabben opp av kokevannet og la den ligge på ryggen til avkjøling. Før den spises fjernes paven (krabbens magesekk) og gjellene.


Ønsker alle en flott og lun høst-week-end!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar