lørdag 21. januar 2012

Tragiske scener fra vinternorge .....

Det er en stund siden jeg har blogget, og det er på tide å komme igang igjen! Nytt år og nye muligheter - heter det! Jeg henger meg på den! :)  Egentlig burd første innlegg i 2012 være mye mer positivt, men når man opplever hva jeg har gjort idag, blir man egentlig litt frustrert og lurer på 
h v o r f o r  det ikke går an å være forberedt på vinteren i Norge!

Idag skulle jeg besøke min mamma, som bor 4 timers kjøring fra min hjemby. OK, det snødde litt ... eller skal vi si slapset - når jeg dro hjemmenfra. Et hvitt teppe dekket bakken og veiene hadde hjulspor. Jo lenger nordover jeg kom, jo værre ble det å kjøre og når jeg nærmet meg Sande i Vestfold, sto E18 nesten stille. Stilige "sportsbiler" med lavprofildekk og lave støtfangere, minnet mer om måkebiler enn statussymboler og de med småbiler (meg selv inkludert), så ut som sneballer på hjul.
Hvorfor skjer det samme hvert år? I et land som Norge burde man ikke bli overrasket over et større snefall?? Vi burde ha nok utstyr til å holde infrastrukturen i brukbar stand! I den ene timen jeg holdt det gående, innen jeg valgte å følge fjellvettregel nr. 8. "Vend i tide! Det er ingen skam å snu!", passerte jeg minst 7 biler i veikanten med nødblink på! På bensinstasjonen jeg klarte å karre meg opp til, fyltes det etterhvert opp med  biler som ikke så hensikten med å kjøre videre. Sneen lavet ned, smeltet på frontruten men frøs dernest til is og ødela både sikten og vindusviskerne! En bil ble tauet opp med hele fronten trykket inn - eierne sto ute i sneværet og gråt på hverandres skulder! I vårt lille hjem, har vi vært klar over at det skulle komme et relativt stort snefall i løpet av denne helgen, det fant vi ut på internett. Vi får håpe at Vegvesenet etterhvert også lærer å bruke internett! (Sorry Vegvesenet!)

Og så får vi avslutte med at det ikke alltid er størrelsen, eller skal vi si - hestekreftene -,  det kommer an på. Denne fyren med 1 stk. heste-kraft så ut til å takle denne dagen aller best!!!  Heia Norge!!!

Ønsker alle en fortsatt god, avslappende, lun og VARM week-end!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar