søndag 20. januar 2013

Grønt

Av og til er det en utfordring å finne på noe ekstra godt når helgen nærmer seg .... Vi spiser jo godt hver dag!

Patriarken og jeg tok oss en tur på alle de virtuelle kokebøkene som finnes på nettet - nærmere bestemt matblogger. Det var mange gode forslag til ting vi ikke hadde laget selv tidligere, men med -12,5 grader ute, hadde vi lyst på noe ekstra godt, nærende og varmende.

Vi endte opp på denne oppskriften og selv om patriarken normalt sier at det må kjøtt til, for en mann, ble dette en høydare - selv om kjøtt ikke var hovedingrediensen! Denne "suppen" kan anbefales på det varmeste - ikke bare er den sunn men skrekkelig god også! Personlig klarte jeg nesten ikke å reise meg fra stolen etterpå - for jeg spiste så aldeles for fort....!!!

Det som ble til overs har vi frosset ned, og det vil vi spe opp med litt hønsebuljong, og ha hardkokte egg og baconbiter til en helt allminnelig hverdag etter jobb! DEILIG!!! :)

Her er oppskriften:
 
1 stor purre, vasket, skivet
1 gul løk, finhakket
3 hvitløkfedd, finhakket
1 brokkoli, ca. 400g
1 l.  kyllingkraft
500g spinat, vasket (2 poser fra super'n)
50g revet parmesan
olivenolje, salt, pepper
  1 porsjon sprøstekt bacon i terninger
mer revet parmesan til servering
 
Surr purre, løk og hvitløki litt olivenolje (og litt smør om du vil)  i en stor tykkbunnet gryte til myk. Skjær av stammen på brokkolien. Skrell den og kutt den opp i små terninger. Hakk resten av brokkolien grovt. Ha kyllingkraften i gryta og la det koke opp. Tilsett brokkolien. Kok brokkolien mør, ca, 5 minutter. Ta suppen av varmen og tilsett spinaten, rør det inn til det visner. Bruk en stavmikser til å kjøre suppen glatt. Tilsett revet parmesan og rør det inn. Smak til med salt og pepper. 

Server i varme skåler med mer parmesan og bacon. Jeg serverte nybakt focaccia til (startpose fra super'n) og det kan anbefales på det varmeste!


Her er en liten billedserie for defor de som har lyst til å prøve:  

Start med å lage focaccia; den skal heve 1 time .. og steke i 15 min.

Her er purre, løk og hvitløkt stekt blankt på svak varme, tilsatt hønsebuljong, brokkoli og spinat og litt revet parmesan-ost..

Sprøstekte baconbiter gjør susen!!!



 
Ummmmm ... herlig, mettende suppe som smaker himmelsk!
 
Lykke til! Suppen er absolutt verdt å prøve!!

1 kommentar:

  1. ÅÅÅÅåååååååååå - dette så veldig godt ut. Da vet jeg hva prosjekt helgekos blir neste gang.
    Riktig godt nytt år Marit :-) Håper du hatt hatt en fin jul og er godt igang med et flott nytt år. Og tusen takk for hyggelig julehilsen. Min aktivitet på sosiale medier er noe begrenset (som du sikkert har skjønt). Det blir for mye annet som er altfor gøy. Ved neste valg skal jeg stemme på det partiet som går for 48-timers døgn. Ååååå - gleder meg!
    Ha en fin uke. Klemmis Ellen (SH og Bella ber meg hilse :-)

    SvarSlett