onsdag 22. august 2012

Grevlingløp og fascinasjon!


Om det er en lidenskap? Jeg vil vel si at å påstå det, er litt overkill, men ja, jeg er den første til å bryte sammen og innrømme at jeg er litt over middels interessert i gamle biler....  Bare for å ha sagt det; har jeg aldri latt meg avbilde klistret til en gammel bil, med lengsel i blikket og tungen som slips, ... i bikini,  eller tildels synlig i et hav av såpeskum, hvesende eller enda mer "korrekt" - pesende - med en svamp .... i bikini ... jeg tenner heller ikke på skikkelige brum eller brøl av en rekke- eller V8-motor (det minner nemlig for mye om patriarkens nitidige nattlige ubevisste forsøk på å vekke de døde!) ... - nei, det er linjene og anstrøket av gammel, glamorøs fortid som får hjertet til å banke litt hardere! Som Maggi Thatcher sa: "It used to be about doing something, now it is about being something!"

Jeg går ikke på Am-Car shows eller ønsker meg "en dag på banen hos Harald Heussman" i bryllupspersang, men jeg skal innrømme at jeg i ungdommen var med å kjøre GT-runder med biler som jeg i sjokkert tilstand søndag formiddag, oppdaget nå er klassifisert som "Veteranbiler"....

Jammen, ... kan det være mulig? Der var Odbjørns Mazda 616 og mammas Opel Kadett, der var maken til bobla jeg lærte å kjøre bil med - bortover krøtterstier mot Ullsjøen (at motoren var tilstede ved retur, var ikke min fortjeneste!!) og Ford Taunus 12m, som min far var selger av en gang langt tilbake i fortiden.... Fantastisk eller tragisk .... jeg kan ikke helt bestemme meg!!!

Når et helt kobbel av Veteranbiler, deltagere i det såkalte Grevling-løpet, passerer huset en tidlig søndag morgen, mens man sitter uforberedt og fremdeles halvvåken og smatter på en herlig sprø baconskive, blir det fort oppstilling med fotoapparat og egg og bacon blir glemte, fete undermålere som ikke på noen måte kan ta opp kampen med DE fete bilene!

Om jeg har vært Italiener i et tidligere liv (.... kanskje en Hvit Italiener??) vet jeg ikke, men jeg har absolutt "heartbeat" for de små, knallsøte, kjøretøyene som putret forbi og såvidt kom opp den slappe bakken bortenfor porten. Enkelte av bilene var lastet til bristepunktet med både kjærringa, Evensen, ungene, svigermor og bikkja ... et syn for guder!!!!





   


     


Det er tydelig at eierne av doningene i Burt Reynolds-klassen er blitt for unge, for her manglet både revehale, terninger og Wunderbaum .... eller er det bare rocka utgaver av søta bror som bruker det????



Oldboyz-gutta var godt representert og den sorte Citroen'en i første bilde, er kliss lik min bestefars bil - er jeg blitt fortalt. 


 

 

 
Like sikkert som at tiden går, er det at Mercedes består - her et lite utvalg:


    


... og til sist den litt grusomme og uforståelige "sannhetens time-klassen" ....  
hvor fortiden med "vår tids biler" plutselig dukket opp på arenaen .... ??????!!!!!!?????





Da gjenstår det bare å lære seg mekking og få med seg patriarken, så kanskje vi er med om 12 år ... 
da er vi jo pensjonister og i høyeste grad kvalifisert for .... VETERANbilløp! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar