søndag 23. september 2012

Herlige søndag .....

Herlige søndag ... hvor flyver du dog fort forbi!!!!!

2 stk slumrete morgen
2 stk laaang dusj
2 stk egg & bacon  ...... svupp, så er halve søndagen gått!!!

Her gjelder det å få fart på ... hvis man skal rekke halvparten av det man har planlagt! Fordelingen ble at patriarken tok seg av uteaktivitetene og jeg sørget for innesysslene .....

Siden min kjære er en ihuga hageentusiast, tok han grep om de vårblomstrende løkene og klarte å dytte ned 200 stk. på 1 time!!! Det kaller jeg effektivitet!!

Før han gikk ut, fikk jeg et foredrag om at det nok ikke er lenge til villsvinene kunne bli en plage i hagen ..... (???), han hadde lest en artikkel om at syd i Sverige var de allerede en større trussel enn sneglene.  Well, for vår lille 12 m2 byhages del, kan jeg liksom ikke se for meg at en villsvinfamilie skulle spankulere en søndagstur forbi og så plutselig - sånn cirka ved lunchtider - bli litt for sultne og si:  "Åhhh, der inne har de Allium-løk" .. ååååå, det er det beste jeg vet!!! - kan vi gå inn dit og spise pappa?????",  - så jeg forsikret patriarken om at jeg tar den risken! Nå gleder jeg meg vanvittig til våren, når solen lyser i de flotte tulipanene i farger fra dypeste stort, over i lilla, dype rosaoransje toner til kritthvitt og lime! Lover å legge ut bilder! :)



Mens hagen ble ordnet forsvarte jeg min høye husmorfaktor og brukte alle eplene fra Gvarv (spesielt flotte og smakfulle epler) som min kjære fikk til sin bursdag, til eplekaker.


Kan likegodt bake et par stykker fant jeg ut siden jeg har stor ovn og sånn ble det! Min private gartner ble veldig glad for foretaket ........    bikkja ble sur! Han liker ikke epler og gjorde ingenting for skjule det!!!


Well, bikkja skal ikke diktere noen her i gården, så permen fra skolekjøkkenets tid ble høytidelig dradd frem og jeg sendte en hyggelig tanke til vår (dengang) uglesette frøken, Mary Frydenlund, som stod modell for mangt et pek - stakkars! Men det skal hun ha; eplekaken "hennes" har fanget mang en sjel i sin søte favn! I motsetning til bikkja, var deigen leken og lett å jobbe med. :)

Deigen var len og lett og jobbe med .......   :)

.... og 20 minutter etter - ping pang kinamand - ferdige eplekaker!


Senere idag skal patriarken få lov til å lage fårikål, mens jeg gjør enda en par viktige husmor-syssler, nemlig feste flere tråder på det siste strikketøyet jeg har ferdig og kanskje strikke litt videre på jakken med vikinge-mønster! Den tar tid, men den blir så fiiiiiin!!! :)  Fortsatt god søndag til alle! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar