tirsdag 30. oktober 2012

Mye bedre .....

Alt var mye bedre før .... A L T!!!

Jeg synes jeg hører klangen fra gamledager - som nå er blitt før, for da var jo før - før min tid igjen - menlig før før - hvis du fortår ..... dette ble skrekkelig vanskelig! Det hele bunner ut i at jeg idag hadde en lang og hyggelig telefonsamtale med en gammel, god venninne jeg har funnet igjen ... eller hun fant meg - ja, vi har i alle fall funnet hverandre igjen! Koselig det! :)

Vi kom i snakk om gamle dager og hvor glade vi var for at vi vokste opp på 60/70-tallet da det var komplett mangel på sex-press og ikke farlig å sykle, sove ute under åpen himmel, ta bussen alene eller ha skilte foreldre. Ingen hadde traumer eller søvnproblemer, led av angst eller fedme ... i alle fall ikke unaturlig fedme!
Vi sov på jordet under åpen himmel, og måtte tåle et myggestikk eller 10 .....
Underholdning måtte vi finne på selv ... helt til den kalde nyvinnende teknologien entret våre liv. Vi fikk sort/hvitt TV i 1967. Frem til da var det radio som gjaldt og jeg husker at 9-timen var veldig populær! Jeg husker også lørdagsbarnetimen - den fikk vi som regel lov til å høre på i sengen og etterpå var det bare å slukke lyset og sove!!!
Rød transistorradio vekker hyggelige minner om barnetimen for de minste, 9-timen og ønskekonserten ....
Etterhvert som vi ble eldre, fikk vi hver uke Kr. 1,25 i lommepenger, noe som var relativt mye på den tiden og da bar det rett opp til "Frukten" for å kjøpe rustne frosker og lakrisstenger. Rustne frosker var eksotisk og et rimelig sært avvik fra den ellers aksepterte og gangbare smaken; søtt! Hvis noen den gang hadde fortalt meg at godteri som var surt og syrlig skulle "ta helt av" i fremtiden, ville jeg ledd så tennene falt ut! Et par år etter, lå jeg - bare for å si det - langflat for å få fatt i "Stupedamen"-saltpastiller!

Hvem husker ikke stupedamen og de rustne froskene!!! Supergode og eksotisk nytt!

Men hva gjorde vi før de passifiserende nyvinningene kom til oss? Jeg leste ihvertfall Donald ... og noen ganger,  når jeg var sammen med min 5 år eldre onkel og hans kamerater, fikk jeg noen glimt av Coctail ... som vi småjentene selvfølgelig fikk kniseanfall av, og løp rødmende bort...
Vi hadde puttebok med glansbilder, vi lekte "Slå på ring", vi hadde dukker og bamser og bygde hytter i klesskap og under bringebærbusker. Vi lekte butikk og hadde koppestell og dukkestue ... Vi klatret i trær og over gjærder. Vi hadde ringspill og kastet på stikka. Vi hadde etterhvert røde Coca-cola jo-jo'er og etterhvert ble de hvite med røde midtfelt som ble lysende når jo-jo'en spant Vi skrev bilnumre på passerende biler og brukte noen av lommepengene til å ringe opp tilfeldige personer fra telefonkatalogen og si vi ringte fra friserdamen .... (unnskyld mamma!!! Skal aldri gjøre det mer!!!)

Etterhvert ble vi med på både turning og i speideren. Vi var med i skirenn og skøyteløp om vinteren. 


De voksne var rare! Mamma rullet opp håret og flanerte rundt med en oppblåst pose på hodet, som igjen ble holdt oppe av en bærbar Ronson skuldermaskin (posen altså - ikke hodet!). Det var sikkert råflott og moderne, men jeg husker jeg syntes den var litt teit! Hun hadde også en lampe som så ut som et forstørret øye. Den var farlig fikk vi vite, så den skulle kun voksne bruke! Hvis vi så inn i den, kunne vi bli blinde!!! Jeg vet ikke hvor mange tanker jeg har gjort meg når jeg har sneket meg forbi uhyret som sto i all sin uskyld på kommoden og ikke kunne gjøre noen fortred!

Hypermoderne velvære Ronson hårtørrer og høyfjellssol á lá 60-tallet.....

Jeg hadde en tante som reiste verden rundt. Hun samlet dukker og porselenskopper til oss fra alle verdenshjørner og det var ikke grenser for hva vi ble forberedt på å møte når vi senere i egen "høye" person skulle ut og erobre verden. Heldigvis kan man si at forventningene ble relativt raskt dempet, og jeg takker idag min skaper for at jeg har sluppet å omgi meg med mennesker iført disse kostymene......
Slik gikk angivelig damer fra Frankrike, Danmark og Finland kledd!
Greske menn var ikke særlig macho og tyrkiske kvinner så også litt underlige ut ...

I Holland gikk de med luer som så ut som om noen hadde pælma en pannekake i hodet på de - bakfra,
mens russerne tydeligvis gikk med skaut uansett alder,
og guttebarn fra de dype skogene i land hvor løver og tigre lurte på hvert hjørne ... 
gikk i perleskjørt!!!

Kanskje verden vil bedras; - men jeg går fortsatt rundt med "mammas pekefinger og - spiiis maten din! ..... tenk på barna i Biafra!!!" og "Pompel og Pilt", "Pernille og Mr. Nilson" og "Pippi" og etterhvert som vi fikk platespiller;  "Engerdalsvalsen med Gjermund Eggen" og ".. med en enkel tulipan - av Harry Brandelius" som vi fikk låne av bestefar!

Jeg kunne fortsatt i evigheter, men avslutter med et dagligdags JAAAY MAN, COOL esse og DUDE ... bare for å bevise at jeg "henger med" ......




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar