mandag 12. november 2012

Korspåhalsen!!! Noe av det værste jeg har opplevd .......

Jeg har lenge lest om helsenorge og hvordan det blir styrt. Mange er de historiene hvor de "skadelidende" blir offer for en omsorg de faktisk har krav på, men ikke får! Men hva pokker kommer det av???

Akkurat nå er jeg selv midt oppe i galskapen! Min gamle moder brakk lårhalsen siste uke, da hun gled på en liten vannpytt som hadde bunn av is. Vips var hun i ambulanen på vei til sitt "hjemmesykehus" ... men der opererte de ikke slikt noe, så da bar det BA-BU BA-BU videre til neste sykehus, hvor de gjorde nettopp denne type operasjoner. Etter 2 dager i sykesengen der, totalt dopet og med beskjed om at du har det så fint så - selvfølgelig har dama det, hun har jo pupiller store som tinntallerkner - neddopet som hun er - og klør sikkert også i vingene hver morgen, så hun har det uten tvil helt utmerket hun ... men å belaste benet uten at det gjør - og her må sarte sjeler lukke øynene og hoppe et par ord frem - "jævlig vondt" - er da blitt årsak til at hun kan sendes hjem med rapport om at det "går så fint med pasienten så!!" KLART DET - folk ruset på både det ene og det andre - har det som regel ganske bra! .... men hva så! Sykehuset har jo ikke tid til å huse henne lenge! Det står andre stakkarer i kø må vite og dessuten er det dyrt også! NEI, la kommunen få regningen!!! Det er samhandlingen sin det!!!!

Så da var beskjeden klar - "du skal hjem på mandag!" og klare deg selv. "Kanskje vi kan fikse et par besøk av hjemmesykepleien i løpet av dagen!"

Men hvordan skal det fungere??? Dama kan jo faktisk ikke komme seg ut av sengen alene! Skal hun ligge i sengen til noen har tid til å komme innom utpå dagen ... unnskyld meg, men jeg må faktisk tisse bare jeg slår opp gluggene om morgenen ... tror ikke jeg hadde klart å vente til utpå dagen når det kom en vennlig sjel innom.....

Hva med å handle, vaske tøy, ta ned og brette tøy, gjøre rent, personlig hygiene, bære ved - enkle funksjoner som ikke går i hennes tilstand? Var hun hund, ville det jo ikke være noe problem .....


Etter hva jeg forstår har den rødgrønne rejeringen opprettet noe som heter "Samhandlings-reformen" (en av mange reformer) og det går ut på at fylket skal fortest mulig kaste ut de som tar opp sengeplasser på sykehuset og overføre ansvaret på kommunene, som igjen har fått oppgaven med å sørge for pasientens vé og vel..... Jeg hadde møte med Sykehjemmet og Rehabiliterings-institusjonen .. og det var rimelig nedslående! De hadde bare ingen steder å gjøre av henne! INGEN LØSNING!!! Avdelingen var full!! De fortalte at for 10 år siden var det nesten ikke en pasient på rehabilitering under 70 år .... idag er det 80% på rundt 40 år + .... hva er det som skjer da??? Er vi blitt en gjeng med pyser som setter oss ned og griner bare vi får litt vondt i albuen eller får en musearm? Jeg synes faktisk at de gamle, som ikke har noe familie i nærheten, og ikke kan klare seg ved at de ikke kan komme seg ut av sengen og knapt nok bevege seg!!! bør få behovsprøvd plass før  40åringene som syter og synes synd på seg selv. Men hva hjelper det hva jeg mener .... jeg spør bare; hvor er det at det skjærer seg????????

Er det slik at de som sitter og bestemmer på det teoretiske plan, tror at deres planer blir fulgt til punkt og prikke, hvilket de selvfølgelig ikke blir .... det er lang vei fra teori til praksis .... og hvis da planene blir jenket til - for å tilpasses praktiske forhold og det ikke blir gitt tilbakemelding til teoretikerne og dermed - hva så ..... ja, da er kaoset igang!!! Hva med litt oppfølging og SAMHANDLING??????

Teoretikerne.....

... burde snakke med praktikerne og finne gode løsninger for ...

.... pasientene!!!!

Lykke til mamma, du har vært med på å bidra økonomisk til den hjelpen du skulle fått og var lovet, og jeg synes du fortjener bedre enn dette!!! Jeg skulle ønske politikerne selv kom i samme situasjon ... lenge før de ble gamle og "uføre"! NÅ skulle de kastes ut i sine egne falitt-løsninger og så fikk vi se om pipa fikk en annen lyd!!!     Sint hilsen fra frustrert datter!!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar